Gerincferdülés

Kora gyermekkortól szükséges figyelni a gerincre, hiszen a gerincferdülés jelentkezhet veleszületett betegség kapcsán, iskoláskorban pedig a hanyag, rossz tartás válhat tartóssá.

A gerincferdülés típusai

A gerincferdülés (scoliosis) a gerincoszlop oldalirányú görbülete. Az érintett csigolyák mozgékonysága legtöbbször lényegesen lecsökkent, olyannyira, hogy a csigolyaoszlopot aktívan már nem lehet kiegyenesíteni.

Az oldalirányú görbülethez társul legtöbbször a csigolya elfordulása is, aminek következtében a háti szakaszon úgynevezett bordapúp alakul ki.

Strukturális gerincferdülés

Ez a típus valamilyen veleszületett betegség, vagy rendellenesség tüneteként jelentkezik.

Funkcionális gerincferdülés

Ilyen típusú gerincferdülés okozója lehet a mozgásszegény életmód, az egész napos ülés, de okozhatják pszichés problémák, fájdalom miatti kímélő tartás, végtaghossz különbség kompenzációja is.

A gerincferdülés ezen típusa általában lányokon jelentkezik, a pubertás megjelenésével.

Idiopathiás gerincferdülés

Ismeretlen eredetű gerincferdülés, melyet részben genetikai hajlam, rendellenes növekedés, kötőszöveti eltérések jellemeznek. Szintén lányoknál fordul elő gyakrabban, típusától függően jelentkezhet 3 éves kor előtt, 3-10 éves korban, vagy a pubertás idején.

A gerincferdülés felismerése

Családi halmozódás esetén a gyermek születésétől fogva szoros ortopédiai nyomonkövetés szükséges, és a szülőnek is érdemes otthon, havonta ellenőrizni a gyermek tartását, járását.

Lépésről-lépésre vizsgáljuk át a gyermek hátát, így könnyen észrevehetjük a gerincferdülés kisebb jeleit is:

1. A gyerek előrehajol, és a szülő végighúzza a kezét a gyermek gerincén: észlel, lát-e, tapint-e bármilyen elváltozást? Figyeljünk arra is, hogy előrehajláskor vagy álló helyzetben kiemelkedik-e jobban a hát síkjából az egyik lapocka, mint a másik?

2. Vizsgáljuk meg, hogy álló helyzetben a vállak egyformán, egy magasságban állnak-e.
Figyelmeztető jel lehet, ha a derék, csípő és kar által határolt ív (törzs-kar háromszög) kifejezettebb, nagyobb az egyik oldalon.
Sok esetben a tartós hátfájdalom, a hanyag tartás és a csökkent fizikai teljesítőképesség is utalhat gerincferdülés jelenlétére.

A gerincferdülés terápiája

A strukturális gerincferdülés rendszeres ortopédiai kezelést tesz szükségessé. Ez lehet fizioterápia, ortopéd fűző (korzett), súlyosabb esetben műtét – erről minden esetben az ortopédorvos dönt.

A nem kezelt esetek legtöbbjénél az évek előrehaladtával a fokozatos romlás lehetősége áll fenn, felnőttkorban is. Nagyfokú gerincferdülés esetén a mellkasi deformitás talaján kialakult tüdő és szív funkciókárosodás szerepelhet fő következményként.
Megelőzésről a funkcionális gerincferdülés esetében beszélhetünk, ugyanis ennek kialakulására különösen hajlamosít a mozgásszegény életmód.

Ha túl hosszú az ülve töltött idő, akkor lassan felbomlik az egyensúly a gerinc passzív (csont, ízület) és aktív (izmok) elemei között. A megelőzésben tehát fontos szerepe van a rendszeres mozgásnak, a hátizomzat erősítésének.

Mozgási javaslatok gerincferdülés esetén

Válasszunk olyan sportágat, amelyet szívesen végzünk. A hátizomzat erősítése szempontjából a legjobb választás az úszás. Ez az a sport, amivel a legkisebb energia befektetéssel a leghatékonyabban lehet erősíteni a hátizmokat – de kizárólag a hátúszással!

A mellúszás egy gerincfájósnak nem ajánlott, hiszen rendellenes tartásra bírja a gerincet, vagyis még rosszabbul lesz tőle. Egészségesek minden úszásnemet gyakorolhatnak.

Ha aszimmetrikus sportot választunk, mint például a tenisz, mely jellemzően az egyik oldalon jobban erősíti az izmokat, akkor is érdemes kiegészítenünk a sportolást úszással, melynek segítségével az izomzat erősödése egyensúlyba hozható. A kornak megfelelő edzettségi állapot és testsúly fenntartása csökkentheti a funkcionális gerincferdülés előfordulását.

Gerinctornát is végezhetünk, a DVD-knél azonban sokkal hatékonyabb a gyógytornász által összeállított, személyre szabott gyógytorna. A lényeg mindenképpen a rendszerességen van, ugyanis csak úgy előzhetjük meg a további fájdalmat, ha megerősítjük a gerinc melletti izomzatot.

Gerincferdülés esetén különösen kell figyelni a lábbeli megválasztására is, hiszen a magas sarok nem csak a talp deformitásait okozhatja, de a gerinc bármelyik szakaszán problémát idézhet elő. Ugyanakkor a túl lapos sarok sem optimális, legjobb a rugalmas talpú, ötcentis sarkú, a lábat jól tartó cipő.

Érdemes kipróbálni a fitt-ballt. Ahhoz, hogy stabilan ülhessünk a labdán, folyamatosan egyensúlyoznunk kell, ami olyan kicsi, gerincközeli izmokat mozgat meg, amelyeket egyébként alig használunk. Speciális gyógytornát is lehet rajta végezni.

A térdeplő szék megpróbálja visszaállítani a gerinc normális görbületét, hiszen ahhoz, hogy normálisan tudjunk ülni rajta, előre kell billentetünk a medencét, és ki kell egyenesítenünk a hátunkat.