Turbózd fel a D-vitamin szintedet!

A D-vitamin hiánya több betegség kialakulásában is szerepet játszik. Pótlására nagyon oda kell figyelni, a téli időszakban különösen.

„A szervezet egészséges működéséhez számos vitaminra, többek között D-vitaminra is szükség van. Fontos szerepet játszik a szervezet immunfolyamataiban. Funkciója a vérben lévő kalcium és foszforszint normál szinten tartása, valamint a kalcium felszívódásában, az erős csontozat kialakításában és fenntartásában is nagy szerepet játszik – magyarázza Dr. Hubina Erika az Oxygen Medical endokrinológusa. A szervezet D-vitamin szintjéért elsődlegesen a bőrt érő ultraibolya (UVB) sugárzás felelős, így azt a bőrt érő napfény hatására a vitamin előanyagaiból elő tudja állítani. A legfrissebb kutatások szerint a magyar lakosság 95 %-a D-vitamin hiányos. Szakértők már jó ideje tudják, hogy a szervezet D-vitamin szintje télen csökken. Ennek legfőbb oka az ősztől kora tavaszig tartó napfényhiány. A kor előrehaladtával a bőr szintetizáló képességének csökkenése miatt is hiány alakul ki. Akik szteroidos készítményeket szednek, érdemes tudniuk, hogy ezek befolyásolhatják a szervezet D-vitamin anyagcsereforgalmát, az egyes fogyást elősegítő, valamint koleszterinszintet csökkentő és idegrendszerre ható gyógyszerek szintén hatnak a D-vitamin mennyiségére. Ezért az ilyen gyógyszerek szedése mellett mindenképpen érdemes a kiegészítés megfelelő formáit alkalmazni. A D-vitamin, másnéven a D-hormon zsírban oldódó vitamin, legfőbb előnye, hogy lassan ürül ki a szervezetből, így nem kell naponta pótolni” – mondja az endokrinológus.

Hiányának tünetei
„A D-vitamin hiány legrégebben ismert következménye a csontrendszer betegségei, csontok gyengülése, csonttörések, melyek nehezen gyógyulnak. Hiányra utalhatnak még az izomgörcsök és a gyorsan romló fogak. Hiányának meghatározása vérből történő laboratóriumi vizsgálattal és csontsűrűségméréssel történik” – mondja szakértőnk.

Veszélyei
„Egyre inkább bizonyos, hogy a D-vitamint pótolni kell. Hiánya szerepet játszhat a csontritkulás kialakulásában, idegrendszeri betegségekhez, cukorbetegséghez, asztmához, szív és érrendszeri problémákhoz vezethet. A depresszió, az elhízás és a daganatos betegségek kiváltó tényezője is lehet. Sőt, még a terméketlenség hátterében is állhat. A legfrissebb számítások szerint a D-vitamin hiány megszüntetésével 7-10 % -kal csökkenne az elhalálozás, az átlag életkor pedig 2-3 évvel nőne. Csökkenne a csípőtáji törések, a gyermekkorban kialakuló egyes cukorbetegség, a rákos megbetegedések és az influenza kockázata is” állítja szakértőnk.
Hogyan pótolható?
„Nem mindegy, hogyan és milyen készítményekkel igyekszünk pótolni. Ajánlatos döntés előtt ellenőriztetni a valós D-vitamin szintet és konzultálni egy endokrinológussal. Leghatékonyabban napfénnyel lehet pótolni. Ez nem azt jelenti, hogy reggeltől estig napozni kell, elég napi 15-20 percet eltölteni a szabadban, ezzel a szervezet már pótolja is a hiányt. Bizonyos élelmiszereknek is van D-vitamin tartalma (például tej, joghurt, tojás, halolajak, lazac, makréla), de ez a téli időszakban nem elégséges. És vannak az orvos által felírt gyógyszerkészítmények. Az egészséges emberek számára napi 1000 NE (Nemzetközi Egység) D3 vitamin javasolt. Ha felmerül a vitaminhiány, akkor abban az esetben ez az adag a duplájára módosul. Az adagolás ütemét és mértékét az orvos kivizsgálás után állapítja meg” – magyarázza Dr. Hubina Erika.

Nincs hozzászólás